Salgs- og leveringsbetingelser
Salg af fysiske varer via nettet
Købsbetingelserne gælder for forbrugeres køb af varer på www.linserforlivet.dk
Siden ejes og drives af:
Linser for Livet
CVR-nr.: 38935542
Bittevej 5
8543 Hornslet
Telefon: 24420284
butik@linserforlivet.dk
Betaling
Betaling kan ske ved brug af følgende betalingsmidler:
-
- VISA/Dankort
- MobilePay
Ved betaling med kort – bortset fra Dankort – vil betalingen blive reserveret på din konto i overensstemmelse med vilkårene for dit kort, indtil vi trækker eller afviser betalingen.
Beløbet trækkes, når varen afsendes.
Hvis der er bestilt flere varer i en ordre, og én eller flere af varerne ikke kan leveres med det samme, trækker vi først betalingen for den eller disse varer, når varerne afsendes.
Levering
Vi leverer varer til adresser i Danmark. Der leveres ikke varer til Færøerne og Grønland.
Varerne leveres 3-6 hverdage efter din bestilling.
Vi tilbyder følgende leveringsformer:
-
- GLS med omdeling til privat
- GLS med omdeling til pakkeshop
Vi tilbyder gratis fragt til pakkeshop, når du køber varer for min. 499 kr. i en samlet ordre.
Fortrydelsesret
Linser for Livet yder fortrydelsesret i henhold til Forbrugeraftaleloven:
-
- For levnedsmidler og varer til husholdningen er der INGEN fortrydelsesret.
- For alle andre varer end levnedsmidler og varer til husholdningen, er der 14 dages fortrydelsesret.
- Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du får varerne i fysisk besiddelse.
Omfatter købet varer, som er omfattet af fortrydelsesretten, kan du fortryde dit køb uden begrundelse inden 14 dage fra du får varen i din fysiske besiddelse. Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Vi tilbagebetaler ikke leveringsomkostningerne ved hverken hel eller delvis fortrydelse.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt til at modtage varen (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.
Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra, du får den sidste vare i din fysiske besiddelse.
Hvis du har bestilt flere dele eller partier, løber fortrydelsesfristen fra, du får den sidste del eller det sidste parti i din fysiske besiddelse.
Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, Grundlovsdag, Juleaftensdag eller Nytårsaftensdag, forlænges fristen til den førstkommende hverdag.
Sådan fortryder du
Du fortryder ved at give os klar besked om, at du fortryder. Du kan sende et brev eller en e-mail, hvor du oplyser, at du fortryder.
Brevet skal sendes til:
Linser for Livet
Bittevej 5
8543 Hornslet
E-mailen skal sendes til:
butik@linserforlivet.dk
Du kan ikke fortryde ved at nægte at modtage varen eller ved at undlade at hente den uden samtidig at give besked om, at du fortryder.
Du kan benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder sidst i disse salgs- og leveringsbetingelser, men det er ikke obligatorisk.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
Returnering af varen og returomkostninger
Hvis du har fortrudt købet af en vare, skal du sende eller aflevere varen til:
Linser for Livet
Bittevej 5
8543 Hornslet
Dette skal ske uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.
Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling.
Afviser du at modtage varen eller undlader du at afhente den i pakkeshop/boks, skal du betale for returnering af varen til Linser For Livet.
Tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse
Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger. Det gælder dog ikke ekstra omkostninger, når du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder.
Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne.
Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde beløbet, indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varerne er returneret.
Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Varens stand ved returnering og emballage
Du hæfter kun for en evt. forringelse af en vares værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som den fungerer på. Du må normalt undersøge og prøve varen på samme måde, som man må og kan i en forretning.
Du skal tilbagelevere varen i originalemballagen. Emballagen må åbnes, men ikke ødelægges. Hvis emballagen mangler eller er ødelagt, kan det udgøre en værdiforringelse, som du hæfter for.
Du bør også sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne, indtil vi modtager dem. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.
Reklamation – hvis der er noget galt med varen eller ydelsen
Købeloven gælder, hvis du køber en vare, en digital tjeneste eller digital ydelse, og der er en mangel ved det købte. En mangel er fx en materiale- eller fabrikationsfejl eller en forkert oplysning om det, du har købt. Derimod er fx almindelig slitage eller en selvforskyldt skade ikke en mangel.
Du kan reklamere over mangler ved varen eller ydelsen i indtil 2 år fra leveringstidspunktet. Du kan reklamere ved at henvende dig til vores kundeserviceafdeling på:
24 42 02 84 eller skriv til butik@linserforlivet.dk
Du skal henvende dig inden for rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen. Er der tale om en fragtskade, beder vi dig under alle omstændigheder om at give os besked så hurtigt som muligt. Henvender du dig inden for 2 måneder efter, at du har opdaget fejlen, vil din reklamation altid være rettidig. Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine rimelige og nødvendige fragtomkostninger. Gem derfor din kvittering.
Vi beder dig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er, og evt. indsende billeder af fejlen. Hvis vi har brug for at undersøge varen, skal den sendes til:
Linser for Livet
Bittevej 5
8543 Hornslet
Varen skal sendes i forsvarlig emballage.
Klagemuligheder
Kan vi ikke blive enige om, hvad du har krav på, har du følgende klagemuligheder:
En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til:
Nævnenes Hus, Mæglingsteamet for Forbrugerklager
Toldboden 2
8800 Viborg
via Klageportalen for Nævnenes Hus.
Mæglingsteamet vil forsøge at løse tvisten, hvis det ikke lykkes at finde en løsning, kan du indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet.
Det er som udgangspunkt en forudsætning for at klage, at varen eller ydelsen, som du vil klage over, har kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen som udgangspunkt være mindst 720 kr. Der skal betales et gebyr for at få klagen behandlet.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse: butik@linserforlivet.dk
Andre vilkår
Gavekort
Gavekort til www.linserforlivet.dk er gyldige i 2 år efter gavekortets udstedelse. En eventuel restværdi kan indløses i indtil et år efter gavekortets udløb.
Linser for Livet erstatter ikke bortkomne gavekort.
Standardfortrydelsesformular
(denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Formularen sendes til:
Linser for Livet
Bittevej 5
8543 Hornslet
butik@linserforlivet.dk:
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/levering af følgende
Varer:______________________
Bestilt den/modtaget den: _ _-_ _-_ _ _ _
Dit navn og efternavn: ______________________
Din adresse: Vejnavn og husnr.:______________________ Postnr.: og by: ____________________
Din underskrift: ______________________ (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
Dato _ _-_ _-_ _ _ _